czwartek, 27 października 2011

Techniki związane z podejmowaniem decyzji


TECHNIKI ZWIĄZANIE Z PODEJMOWANIEM DECYZJI

METODY HEURYSTYCZNE:
- METODA BURZA MÓZGÓW
- METODA SYNEKTYKA
- METODA MYŚLENIE BOCZNE

1. METODA - BURZA MÓZGÓW – zapoczątkowana przez A.F.Osborna w 1930r.
Zaliczana do modeli klasycznych. Opracował tę metodę jako sposób pozyskiwania pomysłów w oderwaniu od oceny.
Wg Osborna –metoda ta, to twórcze obrady w celu wytworzenia katalogu pomysłów, w drugiej kolejności poddanie ich ocenie oraz analizie wstępnej w celu przygotowania wariantu.
Dwa etapy:
2)     Wytwarzanie jak największej ilości pomysłów
3)     Ocena i analiza wariantu

Założenia:
1)     Odroczone wartościowanie
2)     Ilość przechodzi w jakość

Wg Osborna proces „burzy mózgu” opiera się na rozumie sędziowskim, który analizuje i ocenia oraz procesie twórczym, który wytwarza pomysły.
Powstrzymanie się od oceny w początkowej fazie pozwala na otworzenie się umysłu bez ograniczeń.
Im więcej pomysłów tym większa szansa na wyłonienie tego najwartościowszego.

4 reguły burzy mózgów
1)     Krytyka jest wykluczona (odłożona na później)
2)     Swobodne myślenie jest pożądane –uczestnicy powinni być przekonani, że każdy pomysł im bardziej niezwykły tym lepszy; zgłaszający pomysł nie ponosi odpowiedzialności
3)     Ilość jest potrzebna
4)     Kojarzenie i ulepszanie są oczekiwanie

Skład grupy uczestniczącej w sesji
- właściwy dobór uczestników powinien gwarantować spontaniczność
- dobre przygotowanie do sesji, właściwe prowadzenie jej przebiegu
a) optymalna wielkość grupy w I etapie
-          wg Osborna, to 12 osób: lider, pomocnik lidera, 10 członków, sekretarz dodatkowo
-          grupa może składać się z 5 stałych członków i 5 nowych
-          niektórzy członkowie powinni mieć doświadczenie i wiedzę w dziedzinie na której temat jest dyskusja, a inni nie posiadać takiej wiedzy
-          osoby, które pierwszy raz biorą udział w sesji muszą być poinformowane o regułach wcześniej
-          ważny jest udział osób aktywnych  (czynnik pobudzający dyskusję)
-          lider grupy powinien być wybierany ze względu na cech osobowościowe; znać zasady „burzy mózgów”, znać problem;
-          lider dobiera uczestników sesji
-          sekretarz nie bierze aktywnego udziału w sesji; jest powołany do sporządzania zapisu pomysłów (możliwe jest korzystanie z urządzeń rejestrujących); wskazane jest numerowanie pomysłów; może być 2 sekretarzy

Przebieg sesji:
-          dobra organizacja
-          określenie terminu i miejsca sesji
-          lider z wyprzedzeniem przygotowuje memorandum, które zawiera określenie problemu, główne założenia
-          na początku sesji lider przeprowadza rozgrzewkę (dowolny temat, skojarzenia)
-          lider przedstawia właściwy problem, odpowiada na pytania, przypomina reguły „b.m.”
-          obowiązuje zakaz czytania z kartki wcześniej przygotowanych propozycji
-          uczestnicy mogą robić notatki w trakcie sesji
-          jeśli ktoś ma pomysł w nawiązaniu do przedmówcy, lider udziela mu głosu w pierwszej kolejności
-          z praktyki wynika, że sesja powinna trwać ok. 30min
-          lider zwraca się do uczestników, aby pamiętali o omawianej kwestii, bo po pewnym czasie w ramach uzupełnienia sesji lider rozmawia z uczestnikami

Ocena:
-          liczba osób oceniających powinna być nieparzysta (np. 5)
-          powinny być to osoby, które są związane z danym problemem
-          kryteria oceny: koszty realizacji, potrzebny czas, trudności, itd.
-          O wyborze pomysłu grupa oceniająca informuje uczestników sesji

Metoda „b.m.” jest wykorzystywana również w kursach szkoleniowych w celu pobudzenia do twórczego myślenia.

2. METODA – SYNEKTYKA:
Synektyka (z greckiego)- oznacza łączenie różnych i pozornie nie powiązanych elementów
-          Służy twórczemu rozwiązywaniu problemów, wykorzystuje procesy twórcze
-          Opracowana przez W.J.J. Gordona
-          Podstawą tej metody jest przekonanie, że problem, który dla nas jest niezrozumiały możemy zrozumieć dzięki metaforom

Mechanizmy synektyki mają wykorzystywać 5 stanów psychologicznych:
1)     zaangażowanie i oddanie
2)     opóźnienie (aż pojawi się rozwiązanie najlepsze)
3)     spekulacja
4)     autonomia rozwiązania
5)     reakcja hedonistyczna (uczucie satysfakcji)

Technologie synektyczne
Sposób postępowania, który umożliwi nowy sposób spojrzenia na problem:
1)     analogia osobista
2)     analogia bezpośrednia
3)     analogia symboliczna
4)     analogia fantastyczna

ad1) jednostka wyobraża sobie, że jest obiektem, który stanowi problem decyzyjny
ad2) wykorzystanie wiedzy lub technologii stosowanej w jednej dziedzinie do innej
ad3) opisuje problem za pomocą nie osobistych wrażeń ale o znaczeniu obiektywnym.
Ad4) twórca przedstawia problem w analogiach najkorzystniejszego rozwiązania, chociaż może być nierealne do zrealizowania.

Skład (ok. 5-7 osób):
1)     lider, oczekuje się od niego:
-          tworzenia zainteresowania problemem
-          zachęty do uczestniczenia w dyskusji
2)     uczestnicy, oczekuje się od nich:
-          demonstrowania swojej niezależności
-          zaangażowania
-          powstrzymania się od oceny
3)     klient ekspert:
-          oczekuje się rozwiązania problemu
-          sam powinien również swobodnie spekulować na dany problem
-          powinien pokazać grupie, że oczekuje się od niej wypracowania najlepszego rozwiązania
Zespół jest sługą problemu, a „klient ekspert” jest reprezentantem problemu.

3. METODA – MYŚLENIE BOCZNE:
-          metoda wypracowana przez E. De Bono
-          metoda ta przeciwstawia się myśleniu pionowemu, czyli logicznemu

Założenia:
-          teza, że myślenie boczne zmienia (celem jest ciągła zmiana myślenia); ciągłe poszukiwanie lepszego rozwiązania, nowych możliwości
-          myślenie pionowe to szukanie zależności, relacji, osądzanie co jest właściwe
-          myślenie boczne funkcjonuje poza schematem tak/nie
-          myślenie boczne szuka nie tego co jest właściwe, tylko tego co różne, nowe
-          w myśleniu pionowym niezbędna jest logiczna ciągłość, a w myśleniu bocznym stosuje się przeskoki myślowe
-          w m. pionowym wybiera się to, co istotne (hierarchia wartości), a w m. bocznym przeciwnie to, co najmniej oczekiwane
-          w m. pionowy podąża się w najbardziej oczywistych kierunkach, jego celem nie jest poszukiwanie nowych rozwiązań, a w m. bocznym podąża się w najmniej oczekiwanych kierunkach
-          myślenie boczne nie może być stosowane w naszych domach, bo nie ma ciągłości
-          metoda myślenia bocznego nie powinna przekraczać 5 % myślenia, reszta to myślenie pionowe

Słowo „PO” – Bono zastosował symbol, który przedstawiony po problemie ma otwierać dyskusje, nieskończone możliwości
Słowo „PO” nie oznacza oceny, jest zaproszeniem do wymiany informacji, oznacza:
-          idź na przód
-          szukaj rozwiązań
-          każdy pomysł może być zachwany
-          umożliwia zestawienie pomysłów, zdarzeń
problem” >>PO<< otwiera nieskończone możliwości rozwiązań, np.:
„ulepszenie krzesła” >>PO<< żarówka (zestawienie nieoczekiwane)

OCENA WARIANTÓW:
Kryteria oceny:
-          celowość
-          wielkość ryzyka
-          wykonalność kierunku działania
-          wpływ otoczenia
-          ocena pod kontem finansów
-          Cele powinny być analizowane w kontekście działalności całej organizacji
-          Ocena możliwości zachowania elastyczności w pzryszłości
Wykonalność jest uzależniona od zasobów potrzebnych do wykonania zadania; należy uwzględnić również wcześniejsze działania decyzyjne.

Ryzyko (różne mierniki):
-          miernik ryzyka najgorszego wyniku (każdemu wariantowi można przypisać najgorszy efekt – potencjalną stratę)
-          wykres ryzyka i spodziewanych korzyści
-          ryzyko można analizować w kontekście potencjalnych korzyści
-          analiza przyczyn ryzyka w portfelu ryzyk całej organizacji (jeżeli poprzednie decyzje są z wysokim ryzykiem kolejne decyzje powinny być bardziej wywarzone)
Pełna ocena różnych wariantów powinna zawierać szerszy system punktów odniesienia
Może się zdarzyć, że najlepszy z wariantów okaże się niedokprzyjęcia
Punkty odniesienia:
a)     historyczny
b)    zewnętrzny
c)     absolutny
d)    standard bezczynności

ad a) odniesienie się do przeszłości organizacji, jeżeli podane są warunki podejmowanego problemu
ad b) odniesienie się do innych organizacji znajdujących się w otoczeniu; mogą wystąpić problemy z uzyskaniem informacji; można skorzystać ze zbiorów publikacji np.: ISO
ad c) przyrównanie do odniesienia idealnego (teoretycznie) – ilość błędów „0”; pozwala to ocenić skalę niedoskonałości naszego wariantu
ad d) czasowe powstrzymanie się od podjęcia decyzji

Modele wyboru określonego wariantu:
1)     m. liniowy – ilościowy określany, jako kompensacyjny (niedostatek elementu decyzji może być kompensowany innym; wariant ma elementy określone liczbą, uzupełnianie wariantu różnymi elementami określamy sumą)
2)     m. koniunkcyjny – nie kompensacyjny (niektóre elementy są niezbędne)
3)     m. rozłączny – oparty na określeniu oceny ważnego atrybutu
4)     m. leksykograficzny – oparty na zestawieniu atrybutu każdego wariantu wg. wartości dokonania wyboru na podstawie najważniejszego atrybutu
5)     m. eliminacji – wg. atrybutów; wybieramy atrybut, który służy eliminacji wariantów mniej przydatnych (często stosowany)

REALIZACJA WYBRANEGO  ROZWIĄZANIA (WARIANTU):
1)     Przygotowanie planu realizacji (zagrożenia):
-          technika PERT
-          harmonogramy Adalieckiego
>Technika PERT – termin z 1958 Technika Analizy i Oceny Problemu, powstała w USA przy planie rozpoczęcia produkcji pocisków bojowych; wykorzystanie tej techniki skróciło z 5 do 3 lat proces realizacji.
-forma graficznych wykresów PERT oddaje przyszłe działania przy realizacji wariantu
-PERT to siatka czynności i zdarzeń, która dostarcza kierownictwu informacji o możliwości realizacji
ETAPY:
1)     Wyodrębnienie czynności i zdarzeń
2)     Ustalenie zależności między czynnościami a zdarzeniami
3)     Ustalenie terminów zdarzeń oraz czynności i końca realizacji
4)     Wyznaczenie ścieżki krytycznej, tzn. ustalenie zapasu czasu dla czynności
Wyznaczenie ścieżki krytycznej wskazuje decydentowi gdzie skupić najwięcej uwagi przy realizacji


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz