czwartek, 27 października 2011

Procesy decyzyjne w realizowaniu funkcji kierowniczych

Podejmowanie decyzji na stanowisku kierowniczym stanowi znaczną część decyzji.
I PODZIAŁ DECYZJI :
A) KIEROWNICZE
B) NIEKIEROWNICZE
Jak mają się decyzje całości procesu decyzyjnego
Czym jest kierownie:
- ktoś kieruje
- ktoś wykonuje
Ale działalność kierownika to procesy informacyjno-decyzyjne.
Próba klasyfikacji czynności podejmowanych na stanowiskach kierowniczych, które wpływają na podejmowanie decyzji.
KONCEPCJA MINTZBERGA
Analizując proces decyzyjny wyróżniamy 10 ról kierowniczych. Niektóre z nich warunkują inne są od siebie zależne. Niektóre role muszą być wykonywane wcześniej a inne po nich. Podział tych 10 ról na III grupy. Zadania i obowiązki realizowane w ramach różnych ról mogą być bardzo zróżnicowane. W zależności od tego jaki rodzaj działalności, rodzaj organizacji, typ kierowniczy. Wszystkie 10 ról wyprowadzono od nazw formalnych.
1.    WŁADZA KIEROWNICZA – stanowi podstawę wypełnienia ról kierowniczych ( faktyczna możliwość – potencjalny charakter ) nie tylko ten kto w danym momencie, ale i ten kto nie jest kierownikiem – decyduje.
Władza kierownicza dzieli się na :
A)    ROLE INTERPERSONALNE
B)    ROLE INFORMACYJNE
C)    ROLE DECYZYJNE

ROLE INTERPERSONALNE
1.    ROLA REPREZENTACYJNA (REPREZENTANTA) - każdy kierujący musi spełnić obowiązki o charakterze ceremonialnym np. powitanie gości, bankiety. Te obowiązki mogą mieć rutynowy charakter z nimi nie musi wiązać się wydawanie decyzji lub ich podejmowanie chodzi tu o tworzenie odpowiedniego klimatu wobec organizacji – budowa pozytywnego obrazu.
2.    ROLA PRZYWÓDCY – chodzi tu o stosunki międzyludzkie, odnosi się ona przede wszystkim do relacji przełożony – podwładny. Układ ten tworzy się w oparciu o władzę formalną, ale te relacje mogą być poprawione poprzez kształtowanie odpowiedniego stosunku przełożony – podwładny tzw. autorytet formalny. Jeżeli przełożony buduje swój autorytet nie tylko o pozycję władzy a też rzeczywisty – to odpowiednio pozytywny stosunek przełożonego do podwładnego. Przełożony duży kredyt zaufania. Budowanie szczególnych relacji w ramach, których przełożony cieszy się poparciem podwładnych.
3.    ROAL ŁĄCZNIKA – (INTEGRATORA) – są to wszelkie działania, które pozwalają zintegrowac różne osoby, które mogą przyczynić się do powodzenia realizacji. Tu tworzy się właściwe relacje pomiędzy pracownikami różnego szczebla a potem to skutkuje dobrą współpracą przy realizacji projektu.
ROLE INFORMACYJNE
    Zbieranie informacji jest tu podstawowym celem na której ma się oprzeć przyszła decyzja.
1.    ROLA MONITORUJĄCA (OBSERWATORA) – kierujący nieustannie poszukuje i pozyskuje informacje potrzebne do podejmowania decyzji. Nastawiony jest na określony kierunek napływu informacji. Dobre wypełnienie tej roli ta takie, które kieruje napływaniem informacji np. kanały przepływu na tym kierujący opiera swój proces decyzyjny. Tu sprawdzają się dobre role interpersonalne.
2.    ROLA DYSTYBUTORA INFORMACJI ( PROPAGATOR) - uzupełnienie roli monitorującej rozdziela informacje w różnych kierunkach. Przekazaniem informacji mogą być też polecenie dla podwładnych. Przekazywanie informacji przełożonym, do stanowisk równoległych i na zewnątrz. Tu są też obowiązki.
3.    ROLA RZECZNIKA  – wiąże się również z przepływem informacji, ale chodzi tu o wystąpienie w roli reprezentanta czyichś interesów to nie tylko przesyłanie informacji. Może to robić każdy.
ROLE DECYZYJNE (STEROWANIE ZASOBAMI)
    Do tego zmierzają wszystkie inne role do podjęcia decyzji.

1.    ROLA INICJATORA - Kierujący nieustannie poszukuje pomysłów na poprawę funkcjonowania organizacji. Realizowane w różny sposób w zależności od modelu organizacji. To role wyprzedzające wobec przewidzianych zadań.
2.    ROLA REAGUJĄCA (ROLA REGULATORA) - wypełniana jest wtedy, gdy nie uda się w czasie decyzyjnie przewidzieć pewnych sytuacji i coś się zdarzy to trzeba na to zareagować. To jest właśnie ta rola. Tu już pojawia się dyskomfort decyzyjny. Powstaje sytuacja przymusu reagowania. Wypełniając te rolę może pojawić się inna rola np. inicjatora.
3.    ROLA ALOKATORA ZASOBÓW (RAOLA DYSPONENTA) – jest odpowiedzialny za alokację zasobów dotyczy to zarówno zasobów rzeczowych, ale także podziału kompetencji. Określenie struktury organizacyjnej i jej sformalizowanie
4.    ROLA NEGOCJATORA – on dysponuje szczególną wiedzą na temat organizacji, wie co może zaproponować, także on może dysponować zasobami organizacji.

PROCESY POWRÓT DO TEMATU
INFORAMCJA – istotą działań kierowniczych są procesy decyzyjno – informacyjne. Jakość decyzji jest uzależnione od jakości informacji. Informacja przepływa przez różne szczeble- im więcej szczebli tym więcej problemów.
WYMIANA INFORMACJI
1.    Informacje przebiegające w dół
2.    Informacje przebiegające w górę
3.    Informacje przebiegające na równi
4.    Informacje przebiegające po przekątnej – poziom, pion
5.    Informacje przebiegające na zewnątrz

W zależności do rangi sprawy i szczebla kierowania może być wymagana informacja o różnym stopniu dokładności i różnej częstotliwości dostarczania. Nadmiar informacji to źle niedobór też żle. Należy dążyć do ustalenia zakresu informacji dogodnego do podjęcia optymalnej decyzji, czyli określenie jej rozpiętości, treści i częstotliwości wpływania stosownie do możliwości jej przyjmowania i przetwarzania. Jeżeli informacja przebiega w górę w jej czasie tu potrzebna jest wstępna selekcja określana mianem agregowania danych, czyli syntezy, tylko synteza przekazywana jest w górę. Decydent nie może zostać zalany nadmiarem informacji.

Najważniejszym elementem organizacji jest człowiek. Kierujący w procesie decydowania musi dokonywać oceny informacji w podziale na różne kryteria:
1.    1.KRYTERIUM ILOŚCI INFORMACJI – nadmiar powoduje przeoczenie w procesie decyzyjnym tego, co istotne Metoda Bareta jest niekorzystne. Muszą być uwzględnione możliwości gromadzenia i przetwarzania informacji.
2.    KRYTERIUM RZETELNOŚCI INFORMACJI – konieczna jest selekcja i weryfikacja - to podnosi poziom rzetelności.
3.    KTYTERIUM AKTUALNOŚCI INFORMACJI – branie pod uwagę innych kryteriów, musi być korygowana przez czynnik czasu, aby decyzja nie straciła aktualności
4.    KRYTERIUM ISTOTNOŚCI INFORMACJI – z oceny przydatności informacji do rozwiązania procesu decyzyjnego
5.    KRYTERIUM KOSZTÓW POZYSKIWANIA INFORMACJI – koszt rośnie wraz z jakością. Koszty nie powinny przekraczać korzyści wynikających z  podjętych decyzji.

PODSTAWOWE ELEMENTY SYSTEMU INFORMACYJNO – DECYZYJNEGO

1.    Informacje i kanały ich przepływu
2.    Procesy ich gromadzenia i przetwarzania
3.    Środki techniczne
4.    Stanowiska decyzyjne

ZASADY SYSTEMU INFORMACYJNO – DECYZYJNEGO

1.    Pakiety informacji zbierane możliwie najbliżej źródła i zaraz przekazywana do ośrodków przetwarzania
2.    Treść i zakres informacji powinny być dostosowane do poszczególnych szczebli kierowania.
3.    Szybkość i częstotliwość informacji powinna zapewnić ich efektywne wykorzystanie przy podejmowaniu decyzji.
4.    Drogi przepływu informacji muszą być dostosowane do struktury organizacyjnej.
To system informacji menagerskiej

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz